poniedziałek, 24 stycznia 2011

Menedżerskie angażowanie ludzi.

Każdy menadżer przynajmniej raz czuł, że musi działać skuteczniej niż do tej pory. Takie myślenie wymuszała aktualna sytuacja na rynku, działania konkurencji lub zmiany w wynikach operacyjnych. Często z poczuciem konieczności skuteczniejszego działania idzie poczucie, że ja jako menadżer nie mam wystarczająco dużo siły by wprowadzać nowe zmiany, zmieniać stare nawyki zespołu, które są bezpieczne i wygodne. Wiadome jest, że nie łatwo zmieniać ludzi czy organizację. Musisz jako menedżer radzić sobie z oporem, brakiem wiedzy i umiejętności - i jak już wspomniałem - starymi nawykami, które najtrudniej zmieniać. 

Zmiana przyzwyczajeń wymaga dużo zaangażowania. Angażowanie innych związane jest z pewnego rodzaju ryzykiem utraty kontroli nad tym co się dzieje. Zdecydowana większość menedżerów woli wydać konkretne polecenia, pokierować ludźmi, powiedzieć im co mają robić. Czy aby na pewno jest to właściwe podejście?

Uczestnikom szkolenia często zadaję pytanie: co jest lepsze- zarządzanie autokratyczne (łatwiejsze i bardziej bezpieczne),  czy bardziej ryzykowne zarządzanie poprzez angażowanie ludzi w rozwiązywanie problemów (bardziej skuteczne)?

Wielu młodych menedżerów boi się angażowania ludzi w rozwiązywanie problemów w proces podejmowania decyzji. Powodem tego jest strach przed nową sytuacją, poddanie pod opinię i krytykę ich sposobu rozumowania.  Z doświadczeniem przychodzą jednak wnioski, że skuteczność menedżera zależy od skuteczności jego zespołu, a to jest wstanie osiągnąć tylko poprzez zaangażowanie, które z kolei uzyskuje się poprzez uczestnictwo w rozwiązywaniu problemów i podejmowaniu decyzji. 

Tak wiec menedżerowie! Włączajcie swoich ludzi w procesy decyzyjne i budujcie ich zaangażowanie. 

Warto spotkać się ze swoim zespołem, przedstawić problem i wyrazić zaufanie do zespołu, jego oceny sytuacji, jak i do proponowanych rozwiązań problemu. Gdy zespół poczuje się zaangażowany w proces decyzyjny i rozwiązanie problemu, stanie się też współodpowiedzialny za rezultaty podejmowanych działań. W tym momencie istotny staje się szczególny nacisk na otwartą, nieskrępowaną i uczciwą komunikację pomiędzy poszczególnymi szczeblami zarządzania. 

Nie zapominajmy o tym, że jak ludzie poczują, że mówimy do nich "z góry" lub za pomocą manipulacji spróbujemy zmienić ich zachowania, to zaczną stawiać opór, który może przyjąć różne formy.  

Reasumując: Angażując ludzi, uwalniamy nieznane nam do tej pory siły, które znajdują się w naszym zespole i stanowią o jego potencjale. 

Jak powiada jeden ze znanych mi prezesów: "Efektywniej dać wędkę niż rybkę" 


Źródło: S.R.Covey, Zasady skutecznego przywództwa.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz