piątek, 11 lutego 2011

Czy wolisz jak ktoś Tobie powie? Czy lubisz dowiedzieć się sam?

Rzecz fajna zadziała się ostatnio na jednym ze szkoleń, które prowadziłem. Szkolenie z komunikacji w organizacji, tak więc trochę tego i owego pojawiło się w treściach. Kiedy zapytałem o oczekiwania uczestników, najczęściej pojawiającym się pytaniem, uogólniając, było – jak lepiej się komunikować (z szefem, współpracownikiem, klientem etc.)? I chciałem powiedzieć od razu, a co Wy sami nie wiecie, skoro tak długo jesteście na tym świecie(tak mi przyszło do głowy za kalibrem 44), ale nie powiedziałem. To na czym mi szczególnie zależało, to zostawienie uczestników z ich własną refleksją na temat tego, jak warto rozmawiać i jak oni komunikują się ze sobą. I fajnie wyszło.

Chciałbym zatem i Tobie zaproponować chwilę refleksji nad Twoim sposobem komunikowania się. A rzecz będzie o regułach dobrego komunikowania się i barierach w komunikacji.

To czego będziesz potrzebował, to kartka i długopis. Podziel kartkę na dwie części prowadząc linię pionową przez środek. W lewej części zapisz wszystkie zachowania, które Twoim zdaniem wpływają na to, iż rozmowa jest fajna, konstruktywna, przyjemna i taka, jaka chcesz, aby była. Stwórz swoisty katalog reguł dobrego komunikowania się. Zapisz tyle, ile przyjdzie Tobie do głowy – korzystaj z swoich własnych doświadczeń.

Masz już? To idziemy dalej.

W prawej części kartki zapisz wszystkie zachowania, jakie wpływają na to, że rozmowa zmierza donikąd, jest nieefektywna, przykra i nie chce się w niej dalej uczestniczyć. Stwórz tym razem katalog barier w komunikacji. I tym razem oprzyj się na własnym doświadczeniu. Zapisz wszystkie, których doświadczyłeś i które przychodzą Tobie do głowy.

Masz już?

Teraz popatrz na reguły i bariery i zastanów się, z ilu z lewej części kartki korzystasz na co dzień, a z ilu z prawej części. Policz, które przeważają, zapisz wynik.

No i masz już odpowiedź na pytanie jak komunikować się lepiej. Sam znasz reguły gry. Pytanie tylko, do której bramki strzelasz? Do swojej czy do przeciwnej?

Poniżej podaję kilka przykładowych reguł i barier w komunikowaniu się.

Reguły dobrego komunikowania się nie są to recepty na idealne komunikowanie się ,lecz zasady, które mogą sprzyjać wzajemnemu zrozumieniu się i poprawnej komunikacji.

  • Wrażliwość na stan odbiorcy – zwracanie uwagi na przekaz niewerbalny.
  • Zmniejszanie skrępowania – tworzenie bezpiecznej i przyjaznej atmosfery, bez oceniania.
  • Jasne stawianie problemu – nie należy zmieniać tematu w sposób ukryty.
  • Względność racji – gotowość i otwartość na rozpatrzenie odmiennego od naszego zdania.
  • Szacunek dla partnera – nie wytykanie błędów rozmówcy.
  • Sprzężenie zwrotne – zadawanie wielu pytań, aby sprawdzić stopień zrozumienia swych wypowiedzi.
  • Aktywne słuchanie – słuchać z prawdziwym zaangażowaniem i chęcią zrozumienia.

Bariery komunikacyjne, to niestosowanie się do ogólnie przyjętych zasad w komunikowaniu się, które mogą wynikać ze znaczeń komunikatów i ich interpretacji przez partnerów.

  • Podawanie treści informacji w sposób niezrozumiały.
  • Nieudzielanie informacji lub zbywanie ogólnikami.
  • Niekontynuowanie wcześniej podjętego wątku – brak spójność.
  • Wypowiedzi poniżające czy obrażające.
  • Niewerbalne przekazy negatywne – np. odwrócenie się bokiem, plecami do rozmówcy, ziewanie, rozglądanie się dookoła,.
  • Niespójność znaczenia sygnałów werbalnych, wokalnych i niewerbalnych.
  • Zakłócenia środowiskowe – obecność osób trzecich, ciasne pomieszczenie, hałas.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz