Rzecz fajna zadziała się ostatnio na jednym ze szkoleń, które prowadziłem. Szkolenie z komunikacji w organizacji, tak więc trochę tego i owego pojawiło się w treściach. Kiedy zapytałem o oczekiwania uczestników, najczęściej pojawiającym się pytaniem, uogólniając, było – jak lepiej się komunikować (z szefem, współpracownikiem, klientem etc.)? I chciałem powiedzieć od razu, a co Wy sami nie wiecie, skoro tak długo jesteście na tym świecie(tak mi przyszło do głowy za kalibrem 44), ale nie powiedziałem. To na czym mi szczególnie zależało, to zostawienie uczestników z ich własną refleksją na temat tego, jak warto rozmawiać i jak oni komunikują się ze sobą. I fajnie wyszło.
Chciałbym zatem i Tobie zaproponować chwilę refleksji nad Twoim sposobem komunikowania się. A rzecz będzie o regułach dobrego komunikowania się i barierach w komunikacji.
To czego będziesz potrzebował, to kartka i długopis. Podziel kartkę na dwie części prowadząc linię pionową przez środek. W lewej części zapisz wszystkie zachowania, które Twoim zdaniem wpływają na to, iż rozmowa jest fajna, konstruktywna, przyjemna i taka, jaka chcesz, aby była. Stwórz swoisty katalog reguł dobrego komunikowania się. Zapisz tyle, ile przyjdzie Tobie do głowy – korzystaj z swoich własnych doświadczeń.
Masz już? To idziemy dalej.
W prawej części kartki zapisz wszystkie zachowania, jakie wpływają na to, że rozmowa zmierza donikąd, jest nieefektywna, przykra i nie chce się w niej dalej uczestniczyć. Stwórz tym razem katalog barier w komunikacji. I tym razem oprzyj się na własnym doświadczeniu. Zapisz wszystkie, których doświadczyłeś i które przychodzą Tobie do głowy.
Masz już?
Teraz popatrz na reguły i bariery i zastanów się, z ilu z lewej części kartki korzystasz na co dzień, a z ilu z prawej części. Policz, które przeważają, zapisz wynik.
No i masz już odpowiedź na pytanie jak komunikować się lepiej. Sam znasz reguły gry. Pytanie tylko, do której bramki strzelasz? Do swojej czy do przeciwnej?
Poniżej podaję kilka przykładowych reguł i barier w komunikowaniu się.
Reguły dobrego komunikowania się nie są to recepty na idealne komunikowanie się ,lecz zasady, które mogą sprzyjać wzajemnemu zrozumieniu się i poprawnej komunikacji.
- Wrażliwość na stan odbiorcy – zwracanie uwagi na przekaz niewerbalny.
- Zmniejszanie skrępowania – tworzenie bezpiecznej i przyjaznej atmosfery, bez oceniania.
- Jasne stawianie problemu – nie należy zmieniać tematu w sposób ukryty.
- Względność racji – gotowość i otwartość na rozpatrzenie odmiennego od naszego zdania.
- Szacunek dla partnera – nie wytykanie błędów rozmówcy.
- Sprzężenie zwrotne – zadawanie wielu pytań, aby sprawdzić stopień zrozumienia swych wypowiedzi.
- Aktywne słuchanie – słuchać z prawdziwym zaangażowaniem i chęcią zrozumienia.
Bariery komunikacyjne, to niestosowanie się do ogólnie przyjętych zasad w komunikowaniu się, które mogą wynikać ze znaczeń komunikatów i ich interpretacji przez partnerów.
- Podawanie treści informacji w sposób niezrozumiały.
- Nieudzielanie informacji lub zbywanie ogólnikami.
- Niekontynuowanie wcześniej podjętego wątku – brak spójność.
- Wypowiedzi poniżające czy obrażające.
- Niewerbalne przekazy negatywne – np. odwrócenie się bokiem, plecami do rozmówcy, ziewanie, rozglądanie się dookoła,.
- Niespójność znaczenia sygnałów werbalnych, wokalnych i niewerbalnych.
- Zakłócenia środowiskowe – obecność osób trzecich, ciasne pomieszczenie, hałas.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz