czwartek, 24 lutego 2011

CZY UMIESZ UKŁADAĆ PUZZLE?

Jeśli miałbym porównać komunikację do czegoś z innej „bajki”, to pierwsze, co przychodzi mi do głowy, to układanie puzzli. Z rozmową jest podobnie jak z puzzlami – wszystko ma swoją kolejność i zasady, nic nie da się zrobić na siłę. A jeśli zrobisz coś na siłę, to prędzej czy później i tak wyskoczy ( ten puzzel oczywiście;))

Trzymając się dalej tego porównania, ważne jest to, aby trzymać się reguł i nie robić nic na siłę – czyli robić to, na co masz wpływ.

Kiedy rozmawiasz z drugim człowiekiem na co tak naprawdę masz wpływ? Można by powiedzieć, że na trzy rzeczy: na siebie, na przebieg rozmowy i na odbiorcę. Czy rzeczywiście? Popatrzmy.

Zaczynając od końca. Wpływ na rozmówcę – możesz choćby poprzez zastosowanie technik wpłynąć na to, jak zostaniesz rozumiany i odebrany. Natomiast Twój rozmówca i tak sam zadecyduje co z tym zrobi, nawet jeśli wszystko odbyło się zgodnie ze standardem i regułami.

Wpływ na przebieg rozmowy – podobnie jak wyżej masz możliwość kontroli przebiegu relacji i podobnie jak wyżej , to rozmówca decyduje, co z tym zrobi.

Wpływ na siebie samego – po pierwsze, komunikujesz się w sposób, jaki wybrałeś za stosowny do sytuacji i po drugie, to Ty decydujesz, co zrobisz z reakcją Twojego rozmówcy. Tylko tu masz całkowity wpływ. Na siebie.

Kluczem do sprawnego komunikowania się jest postawa rozmawiających osób. A jeszcze precyzyjniej, intencje jakie kryją się za ich zachowaniem. W naturalny sposób, w różnych momentach życia, przyjmujemy różne postawy. Często jest tak, że zmiana nastawienia i dalej postawy odbywa się za pomocą języka.

Kiedy rozmawiamy ze sobą, to w sposób nieświadomy zwracamy uwagę na to, co kryje się niejako „za wypowiedzią”. Jeśli zatem intencje określamy poprzez słowa, które do nas dochodzą, to oznacza, że za ich pomocą możemy wpływać na to jak jesteśmy odbierani, na naszą i naszego rozmówcy rzeczywistość. Skoro słowa tworzą naszą rzeczywistość, to oznacza, że dzięki nim możemy tą rzeczywistość zmieniać, jeśli chcemy.

Przyjrzyj się przykładom poniżej i zobacz jak reagujesz na zwroty z lewej części kolumny, a jak na te z prawej.

KOMUNIKATY NISZCZĄCE POROZUMIENIE

KOMUNIKATY BUDUJĄCE
POROZUMIENIE

Nie możesz tak robić

Mówisz niejasno

To było inaczej

Nie rozumiesz mnie

Nie denerwuj mnie

Myślę, że to nie jest dobre rozwiązanie

To co mówisz jest dla mnie niejasne

Ja zapamiętałem to inaczej

Powiem to inaczej

Denerwuję się kiedy tak robisz

I jaka była Twoja reakcja?

To co odróżnia stronę lewą od prawej, to dwie zasadnicze rzeczy. Po pierwsze, odnoszenie się w wypowiedzi do zachowania naszego rozmówcy, a nie do niego samego. I po drugie, jasne pokazywanie intencji kryjącej się wypowiedzią, poprzez mówienie w pierwszej osobie opisując precyzyjnie swój odbiór komunikatu.

Jest to kolejny sposób, aby wszystko się układało jak najlepiej w relacjach z innymi. Ponieważ to jakość tych relacji wpływa zarówno na sukces w biznesie, jak i na nasze samopoczucie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz